vineri, 23 aprilie 2010

= MARTISORUL= SIMBOL AL PRIMAVERII =

Acest stravechi obicei al primaverii este specific poporului roman si isi are originea in credintele si practicile agrare. Sarbatoarea lui are loc in prima zi a lui martie, considerata ca prima luna a primaverii.
La Roma, inceputul anului nou se sarbatorea la 1 martie, luna care purta numele zeului Marte, ocrotitor al campului si al turmelor, zeu care personifica renasterea naturii. La vechii traci aceleasi atribute le avea zeul Marsyas Silen, considerat inventatorul fluierului, cultul sau fiind legat de glia materna si de vegetatie. Lui ii erau consacrate sarbatorile primaverii, ale florilor si fecunditatii naturii.

In multe sapaturi arheologice din Romania s-au gasit martisoare cu o vechime mai mare de 8000 de ani. Sub forma unor mici pietre de rau vopsite in alb si rosu, ele erau insirate pe ata si se purtau la gat. Culoarea rosie, data de foc, sange si soare, era atribuita vietii, deci femeii. In schimb, culoarea alba, conferita de limpezimea apelor, de albul norilor era specifica intelepciunii barbatului. De altfel, snurul martisorului exprima impletirea inseparabila a celor doua principii ca o permanenta miscare a materiei. El semnifica schimbul de forte vitale care dau nastere viului, necurmatul ciclu al naturii. Culorile alb si rosu au ramas pana in zilele noastre ca simbol al sexelor, ele fiind regasite si la bradul de nunta sau inmormantare. Raspandit in toate provinciile tarii, martisorul este pomenit pentru prima data de Iordache Golescu. Folcloristul Simion Florea Marian relateaza ca in Moldova si Bucovina martisorul consta dintr-o moneda de aur sau de argint legata cu un snur alb si rosu la gatul copiilor. Era credinta ca portul martisorului face ca acestia sa aiba noroc. Fetele il purtau timp de douasprezece zile la gat, dupa care-l prindeau in par si-l tineau astfel pana la sosirea berzelor sau pana ce inflorea primul pom. Dupa aceea, cu snurul legau creanga pomului, iar cu banul respestiv isi cumparau cas, pentru ca tot anul sa le fie fata frumoasa si alba. Pornind de la traditia de mai sus, Tudor Arghezi face speculatii asupra istoricului martisorului. Reproducem in forma originala cateva pasaje din volumul "Cu bastonul prin Bucuresti", recunoscute pentru pitorescul lor:

"...La inceput, atunci cand va fi fost acest inceput, martisorul nu era martisor si poate ca nici nu se chema, dar fetele si nevestele, care tineau la nevinovatia obrazului inca inainte de acest inceput, au bagat de seama ca vantul de primavara le pateaza pielea si nu era nici un leac. Carturaresele de pe vremuri, dupa care au venit carturarii, facand "farmece" si facand si de dragoste, au invatat fetele cu pistrui sa-si incinga grumazul cu un fir de matase rasucit. Firul a fost atat de bun incat toate cucoanele din mahala si centru ieseau in martie cu firul la gat.

...Vantul usurel de martie, care impestrita pleoapele, nasul si barbia, se numea martisor si, ca sa fie luat raul in pripa, snurul de matase era pus la zintii de mart. Daca mai spunem ca firul era si rosu, intelegem ca el ferea si de vant, dar si de deochi.

Un giuvaergiu, ca sa-si vanda firele vindecatoare mai iute, avu ideea sa atarne de ele cate o marturie, care a intrat in pret. Pe cand se platea firul, bijuteria era gratuita. Regula s-a stricat cand bijuteria incepu sa fie vanduta, devenind gratuit firul de matase..." ARTICOL PRELUAT DIN REVISTA TERRA, Nr3, Matrie 2001









Martisorul (martu la romani) este un obicei specific romanesc mostenit de la daci si romani, inexistent la alte popoare. Numele popular al lunii martie - "martisor" este de origine latina (martius). La 1 martie, dupa vechiul calendar roman, este prima zi din an si se celebra sarbatoarea "Matronalia". In aceasta zi se desfasurau serbarile lui Marte, zeul fortelor naturii, al primaverii si agriculturii. Fetele si femeile primeau diferite cadouri.

Pentru stramosii nostri, anul nou de la 1 martie insemna reinvierea naturii. Martisorul, simbol al primaverii, se confectiona din fire de canepa sau lana (mai tarziu din bumbac), albe si rosii, care se leaga in forma de 8. De acest snur se atarnau monede din aur sau argint, dar si fire de iarba, muguri sau flori. In zonele romanesti stravechi, mamele prindeau copiilor martisorul la gat, la mana sau la picior, obiceiul pastrandu-se si astazi in unele sate. Martisorul se poarta toata luna martie.

Imbinarea culorilor alb si rosu e traditionala purtandu-se la nunti, cand se nasc copii, la hainele de inmormantare ale batranilor (in Oltenia), cele doua culori simbolizand continuitatea vietii dupa moarte. Cu alb si rosu se impodobesc primele oi care intra in stana si primul plug iesit la arat.

Intre 1 si 9 martie, in "Zilele babelor", primavara se lupta cu iarna alungand-o. In cele noua zile, baba Dochia apare torcand pe langa oi, imbracata in noua cojoace, scuturand in fiecare zi cate unul.

La inmanarea martisorului de 1 martie, ritual arhaic la aromani, copiii vin din locurile insorite de pe munte pana in pragul casei cu brazdele de iarba si cu primele flori de corn. Fiecare membru al familiei trece de trei ori pragul peste brazda, mama iese cu colaci, iar florile se trec din gura in gura, pentru ca oamenii sa devina tari precum lemnul de corn. Floarea de corn se poarta legata impreuna cu cele doua fire, alb si rosu, pana la sfarsitul sarbatorilor.

In ultima zi a lunii martie, inainte de rasaritul soarelui, are loc ritualul scoaterii martisorului si predarii lui catre natura. In localitatile de campie martisorul se pune pe un pom inflorit sau in crengile visinilor, ciresilor, prunilor etc. In satele de la munte si deal, martisorul se pune pe cornul sau macesul inflorit. Cu monedele de la martisoare, fetele cumpara cas, pentru ca toata vara sa le fie fata bucuroasa si alba. Exista credinta ca martisorul este ridicat de randunele si purtat spre soare, binecuvantand astfel norocul celui care l-a pus in pom.

Primul carturar roman care a scris despre martisor a fost Iordache Golescu in "Condica limbii romane", lucrare ramasa in manuscris la Academia Romana si cercetata de Cornelia Calin in studiul "Contributia lui Iordache Golescu la cunoasterea culturii noastre populare".

In secolul trecut sarbatoarea martisorului in toate regiunile tarii a fost studiata de Simion Florea Marian.

Revista Planeta Albastra, nr. 36 / 2001

.......................................................................



DESPRE MARTISOARE - ISTORIE- TRADITIE -

Astazi, realizarea martisorului a devenit o adevarat opera de arta ....Martisoarele pot fi oferite cu multa placere persoanelor dragi, ca simbol al admiratiei lor, ca respect si stima speciala pentru doamne si domnisoare.

Martisorul este o sarbatoare care celebreaza inceputul primaverii.
Pe 1 martie se ofera la persoanele dragi de sex feminin un martisor in semn de apreciere sau multumire.
Din batrani, se considera ca martisoarele sunt aducatoare de fericire si noroc, fiind formate in mod traditional dintr-o fundita alb cu rosu, albul simbolizand iarna si rosul primavara, la care se adauga mici simboluri ale norocului: stea, soare,luna sau semiluna, flori, inima, potcoave, trifoi cu patru foi, ancora, etc.
Martisorul este purtat la vedere pentru o perioada de pana la doua saptamani, dupa care se agata in copacii care urmeaza sa infloreasca.
Traditia sarbatorii are o vechime de mii de ani, inca de pe vremea dacilor.
............................................................................


Răspunsul lui Delia Staniloiu în Februarie 27, 2010 pe 11:09pm
Ştergere Stiai ca la inceput...martisoarele erau oferite barbatilor?

► Răspunde la Aceasta

Legătură Răspunsul lui Silvia Petre în Februarie 28, 2010 pe 12:50am
Ştergere Si acum in Nordul Moldovei si-n Bucovina (sa nu radeti, dar sunt notiuni diferite!) martisoarele se ofera barbatilor!

► Răspunde la Aceasta

Legătură Răspunsul lui Delia Staniloiu în Februarie 28, 2010 pe 11:32am
Ştergere Zefirul cel blind si cald,
Prinse-un fluturas usor,
Cu aripioare de smagrald
Ce va trimite-un MARTISOR.

► Răspunde la Aceasta


Legătură Răspunsul lui Silvia Petre în Februarie 28, 2010 pe 12:54am
Ştergere Doamnelor (si domnilor) care sunteti prin zona... in primul rand multumesc Ofelia pentru textele impartasite cu noi si 2: ma poate ajuta cineva cu informatii despre Martisor in limba engleza?
Fara a ma impauna foarte mult cu statutul de roman (eu sunt mai... universalista de felul meu) iubesc foarte mult Martisorul pentru ca e singura chestie pe care chiar n-am intalnit-o la nici un alt popor (bulgarii au ceva cat de cat asemanator... insa foarte putin). Asa ca-l promovez de cate ori pot (alaturi de minunata Manastire dintr-un lemn, unde cu drag va invit pe toti!)

► Răspunde la Aceasta


Legătură Răspunsul lui Paun Octavian în Februarie 28, 2010 pe 8:41am
Ştergere Ofelia,
Azi 28.02.2010 am publicat in ziarul/Radio online: www.radiometafora.ro tema pusa in discutie,,MARTISORUL SIMBOLUL PRIMAVERII''
pe aceasta cale urez sexului frumos,voi femeile-ca fara voi noi sexul,,urit''nu stiu ce facem-multa sanatate,primavara multa si dragoste in suflet

► ................................................................

Niciun comentariu: